Home > Politik > Carina Rydberg och antisemitism

Carina Rydberg och antisemitism

april 17th, 2009
Carina Rydberg

Carina Rydberg

Carina Rydberg är en författare som på senare tid blivit väldigt aktiv på Mohamed Omars blogg. Hon skriver många kommentarer och ibland har hon tendens att låsa sig vid saker och ting och upprepa det om och om igen som småbarn. Hur som helst, hon skriver i gårdagens DN att Mohamed Omar fått i sig “en överdos av islamism” vad det nu kan betyda. Eller antyda. När hon inte får svar försöker via DN fånga stöd eftersom hon själv inte klarar av att föra debatten.

Det lustiga är återigen hur vi har författare och diverse intellektuella som heligförklarar förintelsen och stämplar en som antisemit bara för att man kräver mera forskning i ämnet. Det är väldigt lustigt, skulle en forskare som vill forska mer i Nazi tysklands historia stämplas som anti-tysk? Eller en som vill forska mer i forna persiska riket kallas för anti-iranier? Carina skriver följande:

Vad gäller Förintelsen, anser Omar att det krävs forskning på området. Vad för slags forskning som är nödvändig har han inte gått in på.


Varför måste han precisera vilken slags forskning? Det är ju inte hans ämne, nej Carina jag kan säga dig att jag personligen tycker inte förintelsen skall särbehandlas och inte få utstå ifrågesättande eller forskning precis som alla andra historiska händelser. Förintelsen har ägt rum, det är ett faktum men snälla rara det innebär inte att vi ska censurera folk som vill ha mer forskning i det. Varför tystar man kritiker? Om man verkligen irriterar sig över att det finns de som ifrågesätter det då är det väl bättre att låta de forska och få det bekräftat för sig och inte fängsla de för att de använder sig av yttrandefriheten.

Jag förstår inte denna helighet kring förintelsen, jag förstår inte hur intellektuella som ifrågesätter allt och alla kan ha denna inställning inför en historisk händelse, för det är just vad förintelsen är, precis som alla andra tidigare historiska händelser. Idag kan man forska i om Profeten Jesus (Frid vara över honom) var homosexuell eller inte men inte om hur många som dog i förintelsen. Till råga på allt så verkar det som förintelsen har blivit en judisk rättighet - man glömmer bort alla andra som dödades där - som romer, homosexuella, handikappade osv. Varför?

Är så trött på denna så kallade yttrandefrihet, där man får kränka men inte genomföra vetenskapliga forskningar. Vilken karusell!

De enda som inte tjänar på ifrågesättandet är ju Israel som vilar på två saker - den officiella versionen av förintelsen samt armen “som inte kan besegras”. Deras arme fick gott med stryk i både Libanon och Gaza senast och kammade inte hem några vinster som förr i tiden. Dock har de kvar den officiella versionen av förintelsen kvar och det är ingen rättighet som bara de kan bestämma över. Ingen anledning till varför vi inte ska tillåta forskning i detta ämne har hittills övertygat mig. Antingen får vi ifrågesätta och forska i alla historiska händelser eller så stiftar vi lagar som förbjuder ifrågesättande av alla officiella historiska bilder.

Slutligen bör man nämna att Mohamed Omar inte ifrågesatt förintelsen varken i intervjun eller i någon kommentar.

Feras Politik

  1. Nobody
    april 17th, 2009 at 08:03 | #1

    “Ingen anledning till varför vi inte ska tillåta forskning i detta ämne har hittills övertygat mig. Antingen får vi ifrågesätta och forska i alla historiska händelser eller så stiftar vi lagar som förbjuder ifrågesättande av alla officiella historiska bilder.”
    =========================================================

    Unge man!! - det behövs ingen forskning om förintelsen - om man komer ifrån ett land där det hände! - och om man är tillräkligt gamal för att kuna se det med egna ögon.

    “..Antingen får vi ifrågesätta och forska ” - lått os då ifrågasätta Mohamet och Islam som kom till först 600 år efter Christus…” var skulle hans “gudomlighet koma?”

  2. FtRP
    april 17th, 2009 at 09:07 | #2

    Jag gillar att du kallar det den “officiella versionen” av förintelsen, som att det fanns en mer autentisk, riktig version. Visst, forska på hur mycket du vill. Det enda du kommer hitta är en massa massa massa döda människor. Vad mer vill du veta? Sluta va en sån j*vla idiot, snälla! Det är samma gamla idioti, precis som kreationistmänniskorna: man börjar med ideologin för att sen gå baklänges och konstruera slutsatsen för att sen konstruera bevisen. Håller med föregående talare; vi borde snarare forska i vad som VERKLIGEN hände på arabiska halvön på 600-talet. En lirare från himlen kom ner o snackade massa jidder som sen skrevs ner i en bok. Troooooooooooooooooooooooooooligt! Skaffa fram bevis för den händelsen är du snäll!

  3. april 17th, 2009 at 10:19 | #3

    Nobody, ditt argument håller inte. Om man INTE är tillräckligt gammal för att ha sett en händelse med egna ögon, vad ska man göra då?

    Antingen förlitar man sig helt på vad folk som upplevt saken säger, men det blir en subjektiv betraktelse eftersom dom personerna har känslor och trauman som antagligen påverkar deras syn.

    Eller så forskar man mer i ämnet. Det kan ju vara så att händelsen är mycket värre än vad den officiella versionen av händelsen utger.

    Sedan förstår jag varken varför du eller FtRP inte kan hålla er till ämnet utan hoppar till något helt annat. Jag antar att vi inte är barnungar i en sandlåda utan vuxna människor som kan föra en mogen debatt på ett intellektuellt sätt - eller? Den som skriker högst har trooooooooligen inte mest rätt…

  4. april 17th, 2009 at 10:31 | #4

    Det är en rättighet att få ifrågesätta historiska händelser utan att bli kallad det ena eller det andra. Vi har trots allt yttrandefrihet i detta land, visst? Sen kallar jag det för det officiella versionen eftersom man tystar människor som ifrågesätter den och hänvisar alltid till den information som redan finns. Det är en annan form av censur, vad har man att dölja?

    Det kan tvärtom vara till ens fördel att man genomför forskning precis som Ehsan säger, tänk om det är fler människor som dött än det antalet som redan är känt? Den som inte har något att dölja har inget emot forskning heller eftersom det bara kommer bekräfta redan rådande fakta.

    Vad gäller islams tidiga historia så är det ingen som hindrar er att forska i det - all ifrågesättande och forskning av historiska händelser är välkomna av mig så länge det sker konstruktivt - oavsett om det gäller förintelsen eller islams tidiga historia.

  5. FtRP
    april 17th, 2009 at 17:25 | #5

    Men ok, så ni tycker inte det finns forskning på ämnet?
    Har ni ens läst en historiabok? Det finns väl ändå hur mycket forskning som helst!? börja lite smått vettja: http://books.google.com/books?hl=sv&lr=&id=br0RksaBK2YC&oi=fnd&pg=PP11&dq=holocaust&ots=fN4WVOWnXH&sig=8H4hYgHf2Ft1I-SBkJuk7n9tkAI#PPP10,M1

    Så, beträffande de här människorna som tystas ner, har du något konkret exempel på nån? Vad den personen publicerat etc. etc.

  6. april 17th, 2009 at 19:35 | #6

    Såvitt jag vet så har ingen påstått att forskning inte finns kring ämnet. Men bara för att det redan finns forskning kring ämnet så bör inte detta vara ett hinder för vidare forskning. Så är det ju kring alla andra ämnen som man forskar i om och om igen år in och år ut.

    Det är dessutom inte mitt område att uttala mig om vad som är rätt eller fel, det är där forskarna kommer in och där som de borde få göra sitt arbete ostört. Jag är som sagt ingen forskare och det som är av vikt för mig är att vi inte censurerar. Nu minns jag inte det men det var rätt aktuellt 2005/2006 när en i England/Tyskland samt en i Frankrike blev fängslade - du kan ju googla på det.

  7. FtRP
    april 17th, 2009 at 20:11 | #7

    Ja, men alltså vad är det som säger att det inte görs forskning på området? Det skrivs ju böcker hela tiden, det är ju ett minst sagt hett ämne. Jag har läst om de som blev utslängda och fängslade, bland annat David Irving, en känd förintelseförnekare som blivit portad i många länder. Han är känd för att ha använt falska dokument i sina böcker och blivit portad från den akademiska världen också. Alltså, jag kan hålla med om att vill man förneka så visst, gör det. Man kan oxo hävda att månen är solen på natten, men kom inte sen och säg att det är seriös forskning. Jag håller med historiken Deborah Lipstadt som sa efter att Irving blivit fängslad i österrike: “I am uncomfortable with imprisoning people for speech. Let him go and let him fade from everyone’s radar screens”.

  8. april 17th, 2009 at 20:16 | #8

    De flesta böcker upprepar ju samma version om 6 miljoner judar osv. Eller har du läst någon bok som motsäger detta? Sen hur ofta hör man förintelsen förknippas med andra än judar? Oavsett om det är i böcker, spel eller de senaste årets otaliga filmer?

    Mycket vacker citat av Deborah, det är exakt min åsikt också. Att förbjuda, censurera osv ger motsatt effekt och är väldigt kontraproduktivt.

  9. FtRP
    april 17th, 2009 at 20:58 | #9

    Ja, de flesta böckerna gör det för att det är det som de oändligt många bevisen visar. Det är väl som i alla andra ämnen, man drar den slutsatsen som bevis o fakta pekar på. Det är väl kanske därför det inte finns allt för många böcker som motsäger detta, just för att det är så överväldigande mycket som pekar på den historiebild vi har idag.
    Sen att det är judar som nämns som oftast är nog antagligen först och främst för att det var de som var i klar majoritet av offren och sen också för att det var de som var stigmatiserade av nazisterna och hatet var extra tydligt mot dem. Ja menar, judarna är omnämns även i klar majoritet i Mein Kampf.
    Och ja, ja håller med, väldigt kontraproduktivt är det.

  10. april 19th, 2009 at 00:20 | #10

    Men det är fortfarande fel att tysta och censurera. Eller hänga folk politiskt för att de ifrågesätter en historisk händelse, oavsett hur många som är överens. De kan ha fel - det kan vara mindre antal eller högre. Och det är viktigt att man fortsätter forska i ämnet och inte slutar - precis som man gör med andra ämnen.

    Men de har fortfarande inte ensamrätt på förintelsen, det drabbade långt fler än bara den folkgruppen.

  11. FtRP
    april 19th, 2009 at 20:14 | #11

    Men alltså, hänga ut och hänga ut. Personer som ifrågasätter en historisk och väldigt känslig händelse (för det va ju faktiskt en ganska brutal händelse) och gör det med förfalskade källor, utan något som helst stöd bör man väl ändå uppmärksamma på något sätt? Dessa människor vill ju att deras historieomskrivning ska bli den allmänna uppfattningen när deras “forskning” bedrivits på helt fel sätt och dessutom blivit styrt av sin sjuka förvridna ideologi. Kanske faktiskt inte är helt fel att ta dessa personer under förstoringsglaset då. Och när du säger “De kan ha fel”, hur tänker du då? Du får det ju att låta som att man uppskattat antalet helt godtyckligt och att de källor som finns bara är lite halvt som halvt pålitliga. Nej, tyvärr, men så är inte fallet. Förintelsen är ett av det mest forskade ämnena! Klart man inte slutar forska, vem har ens påstått det? Om du tror att man skrivit det sista kapitlet om förintelsen är du dessvärre ute och cyklar rätt rejält. Om du nu tycker det är så otroligt viktigt att kartlägga alla historiska händelser till 100 %, så kan du väl ta tag i de ämnena som verkar lite mer tveksamma i så fall. Och nej, de har inte ensamrätt på förintelsen, men det gör de ju inte heller. Läs på wikipedia eller i “Om detta må ni berätta” och så får du se att det inte bara står om judar heller.

  12. april 21st, 2009 at 11:01 | #12

    De bör uppmärksammas men inte smutskastas. Vad som är känsligt varierar beroende på vem du frågar. Varje folk kommer säkerligen lista sina upplevelser som det värsta som hänt.

    Det jag menar är att många saker som tidigare bevisats vara rätt trots otaliga undersökningar har visat sig ha brister eller till och med fel. Då pratar jag om historiska händelser, så bara för att vi känner medlidande med de drabbade i förintelsen så ska vi inte sätta munkavle på någon - fortsätt och forska i det och sluta fängsla folk som ifrågesätter, oavsett vilka grunder det har.

    Jag är ingen forskare eller historiker, jag överlåter det arbetet åt dem. Jag kommer däremot inte förhindra deras arbete som en del gör. Det är självklart att alla andra offer nämns om man läser det finstilta, precis som alla villkor står vid billiga abonnemangköp, men de flesta människor läser inte det. De orkar inte, de har inte tid och de är för upptagna med den materiella världen. Den information som når de är den som finns i media, som tyvärr oftast är vinklad till Israels fördel.

  13. FtRP
    april 21st, 2009 at 15:59 | #13

    Ok, men om man vänder på det då. Den smutskastningskampanj som förintelseförnekare bedriver då. Är den ok? Inte nog med att de förnekar förintelsen, de försöker påstå att allt är en judisk komplott. Är inte det smutskastning på högsta nivå? Hur tycker du är det bästa sättet att besvara detta? Och ge gärna konkret exempel på hur dessa människor smutskastas. Det enda jag vet är att dessa människor kastas ut från den akademiska världen för att deras forskning bedrivs på fel sätt. Och med fel sätt menar jag att de använder falska dokument och redogörelser. Det är ingen som sätter munkavle på dem, dem gör bara sig själva till åtlöje, precis som David Irving som jag nämnde tidigare.
    Jag menar, hur tror du man mottas om man börjar skriva massa svammel om att andra världskriget inte har hänt, eller att gustav vasa aldrig har existerat? Det är ju så befängt bortom denna värld! Klart att dessa människor tas som idioter. Det som jag däremot tycker är intressant är varför just förintelsen och inte massakern på 1 miljon armenier i början av 1900-talet eller massavrättningarna i kambodja är ämnen som behöver “mer forskning” och som möjligtvis kan vara “tvivelaktiga”?
    Så, dessa händelser du pratar om som tidigare bevisat sig vara fel. Javisst, det finns detaljer i historien som man i efterhand rättat till, men hur menar du då att detta gäller för förintelsen? Menar du att den massiva dokumentation och bevis som finns inte är tillräckligt?
    Hur kan du ens använda abonnemangsköp som analogi till förintelsen?
    För det som du kallar finstilta, här har du en bok om homosexuella i förintelsen: http://books.google.com/books?hl=sv&lr=&id=x-1WbWJqP2YC&oi=fnd&pg=PR9&dq=holocaust+gay&ots=TJozb9m6V3&sig=QFF1YzQ9nsF0QyMNlzAA63u4YmU#PPR9,M1
    Här är en bok om romer, kap 4 behandlar förintelsen: http://books.google.com/books?hl=sv&lr=&id=MG0ahVw-kdwC&oi=fnd&pg=PR9&dq=holocaust+romani&ots=PiSDRNlp-d&sig=kTQBMoFSdYHN_hjznT0rZ4RZk1Y#PPR7,M1
    Jag hoppas att det inte står någonting om judar där.
    Vad har ens israel med den här diskussionen att göra? Bara för att vissa politiker använder (tyvärr) förintelsen som redskap har det ingenting med själva händelsen förintelsen att göra. Det finns dessutom många judar som vänt sig mot detta och protesterat att israel gör så.

  14. Ateist
    april 22nd, 2009 at 09:00 | #14

    Man behöver knappast forska i nånting, det som räknas är människors handlande. Ser man till det så är det ganska klart att religioner överhuvudtaget inte har nån plats längre på den här planeten annat än på ett museum samt att alla religiösa människor världen över borde gå i terapi och få hjälp. Det finns säkert moderna mediciner som också kan ställa till rätta vad som är fel i huvudet på dessa människor. All religion är en mental sjukdom, men som det går att komma tillrätta med.

    Ta bort religionerna och det finns inget kvar att kivas om. Religionerna är utan tvivel det största hotet mot mänskligheten och vår överlevnad på den här planeten.

  1. No trackbacks yet.